Eucharistia
Pri Poslednej večeri vzal Pán Ježiš chlieb, požehnal ho, lámal ho a dával učeníkom hovoriac: Toto je moje Telo... Potom vzal kalich s vínom, dobrorečil a dal ho učeníkom hovoriac: Toto je moja Krv, Novej a večnej zmluvy...
Kristus je prítomný celý a úplný pod jedným i druhým spôsobom a celý a úplný v každej ich viditeľnej časti, takže lámanie chleba Krista nedelí.
Eucharistia je sviatosť, v ktorej Ježiš Kristus je opravdivo prítomný pod spôsobmi chleba a vína so svojím telom a krvou, aby sa obetoval nekrvavým spôsobom nebeskému Otcovi a veriacim sa dával za pokrm duše.
Účinky Eucharistie:
- zjednotenie s Kristom – prijímajúci dosiahne najužšie spojenie s Kristom, veď Pán Ježiš hovorí: „Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v ňom“;
- zachováva, zveľaďuje a obnovuje život milosti prijatý v krste;
- zmýva všedné hriechy – závisí to od dispozície prijímateľa;
- chráni pred budúcimi smrteľnými hriechmi – čím väčšie pokroky robíme v priateľstve s Kristom, tým ťažšie sa od neho odlúčime smrteľným hriechom;
- prijímanie Eucharistie u dospelých je nutné k spáse.
Matéria a forma
Matériou je chlieb (pšeničný nekvasený chlieb) a víno (prírodné z viniča – nesladené, chemicky ani nijako neupravované), formou sviatosti Eucharistie sú ustanovujúce slová Krista pri premenení: „Toto je moje Telo... toto je moja Krv...“
Ustanovenie sviatosti Eucharistie je na Kristov príkaz: „Toto robte na moju pamiatku!“
Vysluhovateľ – riadnym vysluhovateľom premenenia je iba kňaz a biskup.
Prijímateľ – Eucharistiu môže prijímať každý pokrstený človek v stave pozemského putovania (aj dieťa), ktorý je na to disponovaný (t.j. nemá ťažký hriech a má úmysel prijať túto sviatosť).
Prijímateľ v stave ťažkého hriechu si musí pred prijatím Eucharistie vykonať sviatosť zmierenia. Prijímajúci má dodržiavať „eucharistický pôst“. Nehodne prijatá Eucharistia je svätokrádežou.
Sme povinní v nedele a prikázané sviatky zúčastniť sa na sv. omši a aspoň raz v roku prijať vo Veľkonočnom období Eucharistiu.